Drie vereisten voor een goede Product Roadmap.

Een Product Roadmap kan een enorm handig middel zijn om de planning aan je stakeholders duidelijk te maken. Echter is duidelijkheid niet per definitie de uitkomst van een Roadmap, en kan het juist ook voor veel vragen en verwarring zorgen.

Ben jij Product Owner en verantwoordelijk voor het maken van een Roadmap? Lees dan hier aan welke drie eisen een goede Roadmap moet voldoen.  

Resultaatgericht

Te vaak zijn Roadmaps nog gericht op functionaliteit, en bevatten ze onderdelen als “klantregistratie”, “zoeken” en “feedback management” op de tijdlijn. Deze manier van werken kan voor klanten en stakeholders geruststellend werken aangezien je in één oogopslag kunt zien welke functionaliteit wanneer afgerond worden. Desondanks heeft deze aanpak 3 verschillende nadelen.

Ten eerste wordt het op deze manier moeilijker om tot overeenkomst te komen en eenheid te creëren, omdat stakeholders vaak met elkaar concurreren om hun onderdeel op de Roadmap te krijgen.

Daarnaast overlapt de Roadmap in dit geval met de Product Backlog. Dit zorgt ervoor dat de Roadmap vatbaarder is voor verandering waardoor het up-to-date houden ervan meer tijd en energie kost.

Ten slotte zorgt deze aanpak er ook voor dat mensen de functionaliteiten als eisen zien in plaats van een continue veranderende lijst met wensen. Zo blijft er geen ruimte over om te experimenteren en te leren.

Volgens ons is het dan ook beter om resultaatgerichte formuleringen te gebruiken op je Product Roadmap. Zo richt je je bijvoorbeeld op “het binnenhalen van nieuwe klanten”, “het vergroten van de betrokkenheid”, en op “het product future proof maken”. Door op de waarde te richten in plaats van op de functionaliteit breng je de stakeholders samen. Vervolgens kun je samen met de ontwikkelaars en stakeholders bepalen welke functionaliteit het beste bijdraagt aan deze waarden.

Transparant

Het meenemen van de stakeholders en development teams in de inhoud van de Roadmap is ook erg belangrijk. Je Product Roadmap is namelijk waardeloos als deze twee partijen er niks van begrijpen. Neem ze dan ook stapsgewijs mee om samen vorm te geven aan de Roadmap. Organiseer bijvoorbeeld een leuke workshop en doe dit in multidisciplinair teamverband. Op die manier bekijk je de zaken met elkaar vanuit verschillende oogpunten.

Bij het houden van workshops is het wel belangrijk om te onthouden dat jij als Product Owner degene bent die de Product Roadmap maakt. Niet iedereen kan met alles gelukkig zijn of uiteindelijk zijn of haar zin krijgen. Dus hoewel het belangrijk is om je stakeholders mee te nemen in het opstellen van de Roadmap moet je zelf wel besluitvaardig blijven.

Actiegericht

Om een Roadmap effectief te laten zijn is het ook goed als deze actiegericht is. De beste manier om dit te doen is om je Roadmap te baseren op je product strategie, welke is getest in de markt. Deze productstrategie moet de behoefte van de klant, de doelgroep, de waardes van het product en de bedrijfsdoelen bevatten. Maak deze strategie dus altijd voordat je aan de Roadmap begint.

Het is daarnaast ook essentieel om realistische tijden aan je roadmap toe te voegen. Plan de Roadmap ten minste een half jaar vooruit en neem regelmatig de tijd om te evalueren en aanpassingen te maken waar nodig. Tot slot is het belangrijk om niet te veel details aan je Roadmap toe te voegen zoals Epics en User Stories. Wanneer je dit doet vervaagt de lijn met de Product Backlog, wat er weer voor zorgt dat de Roadmap moeilijker wordt om aan te passen en te beheren.

Bron: Roman Pichler

Download onze handige integratie checklist

Gelukt! Je zult de checklist zo in je mailbox ontvangen
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Nieuwsgierig geworden?

Plan een vrijblijvend adviesgesprek in om te kijken of wij iets voor jullie kunnen betekenen.

Plan gesprek
Matthijs professional